• Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetési tanácsadás
  • Távkövetés szakemberrel
  • Inzulinrezisztencia PCO

    Inzulinrezisztencia PCO

    Inzulinrezisztencia - a sejtek cukorfelhasználásának zavara, civilizációs életformánk leggyakoribb egészségügyi következménye. Befolyásolja a teherbe esést, menstruációt, testsúlyt, bőrproblémát, hormonális háztartás.

    Az inzulinrezisztencia gyógyítását alapvetően a cukorháztartás, anyagcsere alapjainál kell kezdeni. A cukor az emberi szervezet első számú energia forrása, melyet a vér szállít el a sejtekhez, a sejtek falán átjutva a mitokondiumok "égetik" el, alakítják át a sejtek működéséhez szükséges, felhasználható energiává. A kulcskérdés: mennyi cukor áll rendelkezésre és hogy hogyan tud bejutni a sejtekbe. 

    Inzulin-rezisztenciánál ez a két alap borul fel: túl sok cukor áll rendelkezésre és / vagy nem tud bejutni a sejtekbe.

    Az inzulin rezisztencia gyógyításában - leegyszerüsítve - ezt a két tényezőt kell helyreállítani:

    • mozgással fokozni, segíteni a cukor sejtbe jutását
    • megfelelő táplálkozással a rendelkezésre álló cukor mennyiségét kell kordában tartani

    Táplálkozás

    A mediterrán diéta javítja az inzulin érzékenységet [128]

    Az inzulinrezisztenciával élők több, mint 60 %-a magas BMI-vel rendelkezik, és egyértelműen összefüggés található a túlsúly és az inzulinrezisztencia között. [12] Az IR kezelés els?dleges célja túlsúllyal élők esetében a testsúly normalizálása, míg vékony testalkatúknál az ideális testtömeg megőrzése. [15] Azok az inzulinrezisztenciás és egyben túlsúlyos nők, akik 5-10 százalékos testtömeg csökkenést értek el, javulást tapasztaltak a vércukor- és inzulinértékekben, koleszterinszintben, sőt a menstruációs ciklusuk is rendszeresebbé vált. [6, 18]

    A szénhidrátok fogyasztását nem kell kizárni az étrendből, de a mennyiségét és minőségét fontos meghatározni. Alacsony glikémás index-szel és alacsony glikémiás terheléssel járó étrend javítja az inzulin iráni érzékenységet, metabolikus szindrómát, dyslipidaemiát, peteérést. Magas rost tartalmának köszönhetően teltségérzetet okoz, csökkenti az éhségérzetet, rendszeressé teszi az emésztést. Míg a magas glikémiás index-szel rendelkező ételek fogyasztása hozzájárul a nagyobb mennyiség? étkezésekhez, fokozott étvágyhoz, és fokozott androgén termeléshez. [25]

    Számos irodalmi bizonyíték szolgál arra, hogy a táplálkozás magas zsírtartalma szerepet játszik az inzulin rezisztencia kialakulásában. [133] A telített zsírsavak megzavarják az inzulin hatását, míg a többszörösen telítettlen zsírsavak - különösen az omega 3 és 6 - növelik az inzulin érzékenységet amellett, hogy a triglicerid szint csökkentésével, a HDL szint emelésével további jótékony antioxidáns hatással bírnak.

    Számos vizsgálat mutatja, hogy a teljes kiörlésű gabonák és magas rosttartalom fogyasztása emeli az inzulin érzékenységet. [160-165]

    Számos kutatásban találtak alacsonyabb szérum króm szintet inzulinrezisztenciával  élők körében. Esetükben csupán 2 hónap króm tartalmú étrend-kiegészít? fogyasztása esetén megfigyelhetőek pozitív változások, mint az inzulin szint csökkenése, és az inzulin hatásának a fokozódása. [19]

    Fizikai aktivitás

    A izomnak van egy csodálatos tulajdonsága: nincs szükséges inzulinra ahhoz, hogy felvegye a vérben szállított cukrot. Egy bökkenő van - erre csak mozgás során képes, a nyugalomban lévő izomnak ugyanúgy inzulinra van szüksége, mint a többi szövetünknek. Mondhatjuk úgy is, a mozgó izomnak inzulin-helyettesítő hatása van!

    Tartós kardio mozgás magasvérnyomásos betegeknél amellett, hogy csökkenti a vérnyomást 7 Hgmm-rel, csökkenti a plazma renin aktivitást 20%-kal, a testsúlyt 1,2 kg-mal, az inzulin rezisztenciát is mérsékli.  [67]

    Túlsúlyos férfiaknál az életmód váltás (alacsony zsír- és magas rosttartalmú táplálkozás, valamint napi 45-60 perces aerob mozgás) 3 hét alatt jelent?sen csökkentette a BMI-t, a vér lipidszinteket, az éhhomi vércukorszintet, az inzulinrezisztenciát, az oxidatív stresszt és a gyulladásos paramétereket. [112]

    A kardio mozgás számtalan pozitív hatással bír a szerezet anyagcseréjére - növeli az inzulin hatékonyságát, fokozza a cukor metabolizmust, a mitokondriumok és a légzési láncban részt vevő fehérjék számát. [115 - 117]

    Szinte minden mozgásforma pozitívan befolyásolja az inzulin hatását, azonban a tudományos bizonyítékok arra mutatnak, hogy a legjobb hatékonysággal a mindennapos, közepes intenzitíású testmozgásnak van. [118] Ennek háterrében a fizikai aktivitás hatásának időablaka áll. Kutatások szerint a mozgás inzulin hatásra gyakorolt befolyása 24-48 óráig áll fent. 

    Napi 30 perc élénk séta a hét 3-7 napján 6 hónap alatt jelentősen javítja az inzulin érzékenységet inzulin-rzisztenciás betegeknél anélkül is, hogy az étrendben illetve a testsúlyban változás történne. [119]

    A kardio edzés intenzitásának emelésével illetve izomerő növelő mozgás beiktatásával a mozgás hatékonysága tovább növelhető. [121] [122]

    A legalább közepes intenzitású testmozgás mellett már az egyszerű gyaloglás is befolyásolja az inzulin érzékenységet. Tanulmányok szerint az inzulin érzékenység összefüggésben van a mindennapok során megtett lépések számával [155] Az inzulin hatékonyságának javulása mögött többek között az áll, hogy a GLUT4 fehérje, IRS1 és PI3-kináz fehérjék száma megemelkedik az izmokban.

    Ahogy mi dolgozunk

    Először is csapatban: orvos + mozgásterapeuta + dietetikus + mentálhigiénikus

    Másodszor tudományos alapokon, tudományos alapossággal

    • nemzetközi standardok szerinti felméréssel
    • pulzuskontrollált mozgásterápiával - kiegyensúlyozott kardio és izomerő növelő mozgásokkal a maximális a hatékonyságért
    • szakmailag megalapozott egyénre szabott táplálkozási vezetéssel
    • pácienssel közösen meghatározott célokkal

    Harmadszor pedig neves szakmai intézményekkel hálózatban, az ott dolgozó szakorvosokkal napi munkakapcsolatban:

    Szeretném az inzulinrezisztenciámat életmód orvoslással gyógyítani.
    Kattintson a gombra:

    Online bejelentkezés - Életmód Orvosi Központ

    [6] Moran LJ, Pasquali R, Teede Hj, Hoeger KM, Norman RJ. Treatment of obesity in policystic ovary syndrome: a position statement of the androgen excess policystic ovary syndrome society. Fertil Steril. 2009;92(6):1966-1982.
    [12]. Lim SS, Davies MJ, Norman RJ, Moran LJ. Overweight, obesity and central obesity in women with policystic ovary syndrome: a systematic review and meta-analysis. Hum Reprod Update. 2012.
    [18] Moran LJ, Noakes M, Clifton PM, Tomlinson L, Galletly C, Norman RJ. Dietary composition in restoring reproductive and metabolic physiology in overweight women with policystic ovary syndrome. J Clin Endokrinol Metab. 2003;88(2):812-819
    [19] Vladeva SV, Terzieva DD, Arabadjiiska DT. Effect of chromium on the insulin resistance in patients with type II diabetes mellitus. Folia Med. 2005;47(3-4):59-62.
    [25] Marsh LJ, Brand-Miller J. The optimal diet for women with policystic ovary syndrome? Br J Nutr. 2005;94(2):154-165
    [67] Fagard RH, Cornelissen VA. Effect of exercise on blood pressure control in hypertensive patients. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil. 2007 Feb;14(1):12-7.
    [112] Roberts CK, Won D, Pruthi S et al. Effect of a short-term diet and exercise intervention on oxidative stress, inflammation, MMP-9, and monocyte chemotactic activity in men with metabolic syndrome factors. J Appl Physiol. 2006 May;100(5):1657-65
    [115] Wells GD, Noseworthy MD, Hamilton J, Tarnopolski M, Tein I. Skeletal muscle metabolic dysfunction in obesity and metabolic syndrome. Can J Neurol Sci. 2008 Mar;35(1):31-40.
    [116] Carroll S, Dudfield M. What is the relationship between exercise and metabolic abnormalities? A review of the metabolic syndrome. Sports Med. 2004;34(6):371-418.
    [117] Hamdy O, Ledbury S, Mullooly C et al. Lifestyle modification improves endothelial function in obese subjects with the insulin resistance syndrome. Diabetes Care. 2003 Jul;26(7):2119-25.
    [118] Sigal RJ, Kenny GP, Wasserman DH et al. Physical activity/exercise and type 2 diabetes: a consensus statement from the American Diabetes Association. Diab Care 2006; 29(6): 1433-38.
    [119] Duncan GE, Perri MG, Threiaque DW et al. Exercise training without weight loss, increases insulin sensitivity and postheparin plasmalipase activity in previously sedentary adults. Diabetes Care 2003; 26(3):557-62.
    [121] Maiorana A, O’Driscoll G, Goodman C et al. Combined aerobic and resistance exercise improves glycemic control and fitness in type 2 diabetes. Diab Res Clin Pract 2002; 56(2): 115-23.
    [122] Johnson JL, Slentz CA, Houmard JA et al. Exercise training amount and intensity effects on metabolic syndrome (from Studies of a Targeted Risk Reduction Intervention through Defined Exercise). Am J Cardiol. 2007 Dec 15;100(12):1759-66.
    [128] Serra-Majem L, Roman B, Estruch R. Scientific evidence of interventions using the Mediterranean diet: a systematic review. Nutr Rev. 2006 Feb;64(2 Pt 2):S27-47.
    [133] Haag M, Dippenaar NG. Dietary fats, fatty acids and insulin resistance: short review of a multifaceted connection. Med Sci Monit. 2005 Dec;11(12):RA359-67. 
    [155] Sato Y, Nagasaki M, Kubota M, Uno T, Nakai N. Clinical aspects of physical exercise for diabetes/metabolic syndrome. Diabetes Res Clin Pract. 2007 Sep;77 Suppl 1:S87-91.
    [160] Meyer KA, Kushi LH, Jacobs DR Jr, et al. Carbohydrates, dietary fiber, and incident type 2 diabetes in older women. Am J Clin Nutr. 2000;71:921-930.
    [161] Liu S, Manson JE, Stampfer MJ, et al. A prospective study of whole-grain intake and risk of type 2 diabetes mellitus in US women. Am J Pub Health. 2000;90:1409-1415.
    [162] Schulze MG, Liu S, Rimm EB, et al. Glycemic index, glycemic load, and dietary fiber intake and incidence of type 2 diabetes in younger and middle-aged women. Am J Clin Nutr. 2004;80:348-356.
    [163] Stevens J, Ahn K, Juhaeri, et al. Dietary fiber intake and glycemic index and incidence of diabetes in African-American and white adults: the ARIC study. Diabetes Care. 2002;25:1715-1721.
    [164] Jensen MK, Koh-Banerjee P, Franz M, et al. Whole grains, bran, and germ in relation to homocysteine and markers of glycemic control, lipids, and inflammation. Am J Clin Nutr. 2006;83:275-283.
    [165] Liese AD, Roach AK, Sparks KC, et al. Whole-grain intake and insulin sensitivity: the Insulin Resistance and Atherosclerosis Study. Am J Clin Nutr. 2003;78:965-971

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Bányai Nikolett gyógytornász
    Bányai Nikolett
    Bödör Dóra mozgásterapeuta, énEgészségem licences edző
    Bödör Dóra
    Csontos Szabolcs mozgásterapeuta, énEgészségem licences edző
    Csontos Szabolcs
    Sasvári-Szekeres Anita dietetikus
    Sasvári-Szekeres Anita
    Sárga Diána dietetikus
    Sárga Diána
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc
    Varga Dóra
    dr. Babai László életmód-orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok