• Mozogj csoportban az egészségedért
  • Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetésitréning
  • hírek
    Ennyit kellene mozogni életkor és élethelyzet szerint

    Ennyit kellene mozogni életkor és élethelyzet szerint
    dr. Vernes Réka dr. Vernes Réka 2018.11.21

    Azt eddig is tudtuk, hogy szükséges mozogni ahhoz, hogy egészségesek és fittek maradjunk, sőt ahhoz is, hogy beindítsuk, felgyorsítsuk a gyógyulás folyamatát. Most azonban egy hiteles amerikai szervezet konkrét ajánlást tett a mozgás ajánlott mennyiségéről, amelyet dr. Vernes Réka, az Életmód Orvosi Központ életmód orvosa elemzett.

    Nem mozgunk, pedig ennyit kellene

    Amerikai felmérések szerint a felnőtt és tinédzser korú lakosság 80 %-a nem végez elég fizikai aktivitást és mozgás fontossága

    Magyarországon sem jobb a helyzet. Holott bizonyítékok támasztják alá, hogy a mozgásnak pozitív testi-, szellemi-, sőt lelki hozadékai is vannak, amelyek gyakorlatilag nem pótolhatók mással. A konkrét eligazodás végett született meg a 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report, ami tulajdonképpen egy tudományos alapokon nyugvó ajánlás a fizikai aktivitás mennyiségére és minőségére vonatkozóan. Ebben korosztályok és élethelyzetek szerint csoportosítják a javaslatokat.

    • 3-5 éves kor közt: gyakorlatilag ébrenlétük során szinte egész napi aktivitás ajánlott a gyerekeknek.
    • 6-17 éves kor közt: legalább napi 60 percnyi közepes vagy intenzív testmozgásra van szüksége a fiataloknak.
    • Felnőtt korban: heti 150-300 perc közepes intenzitású vagy 75-150 perc erős intenzitású mozgás szükséges. Ehhez legalább heti 2 izomfejlesztő edzés ajánlott.
    • Kismamák és frissen szült nők: legalább heti 150 percnyi közepes intenzitású mozgás ajánlott, a nőgyógyász jóváhagyásával.
    • Krónikus betegséggel vagy fogyatékossággal élők: azoknak, akik képesek rá, a felnőtteknek ajánlott mozgásmennyiség az optimális, mind az aerob, mind az izomfejlesztő edzések tekintetében.  

    A szakértők ugyanakkor azt is hangsúlyozták, hogy a több mozgás - kevesebb ülés kombináció akkor is hasznos, ha nem érjük el az ajánlott mennyiségeket.

    De milyen hasznunk lesz a mozgásból?

    életmód orvoslás dr vernes rékaNyilván ki-ki a személyes életében keresi a mozgás hasznának bizonyítékait, de érdemes ismernünk a makrogazdasági adatokat is. Amerikai felmérések szerint ugyanis a mozgásszegény életmódból eredő betegségek éves költségei 117 milliárd dollárra rúgnak, és az idő előtti halálozások 10 %-a is ezen ok miatt következik be. A mozgásból származó egészségnyereség azonban személyes szinten is jelentős.

    •  A csontok egészségének fejlődése és a testsúly normál értéken tartása 3-5 éves kor közt.
    • Javuló kognitív funkciók 6-13 éves kor között.
    • Csökkenő rizikó a daganatos betegségekre vonatkozóan. 
    • Az agy egészséges működésének fenntartása felnőttkorban, beleértve a javuló kognitív funkciót, a csökkenő stressz-szintet és depressziót, az alvás és az életminőség javulását.
    • Idősebbeknél az esésekből származó sérülések kockázatának csökkenése.
    • Kismamáknál a túlzott súlygyarapodás megelőzése, a terhességi diabétesz és a szülés utáni depresszió rizikójának csökkenése.
    • A krónikus betegséggel vagy állapottal élőknél javuló funkciók és életminőség, a bármilyen okból bekövetkező halálozás rizikójának csökkenése.  

    Bizonyított hatások

    - A megfelelően kiválasztott és felépített fizikai aktivitás, amelyet az egészségi állapothoz, célokhoz, lehetőségekhez szabunk, valóságos „csodaszer”, az életmód orvoslás egyik legfontosabb alapeleme – hangsúlyozza dr. Vernes Réka, az Életmód Orvosi Központ életmód orvosa. – Elismert kutatási eredmények igazolják, hogy a rendszeres mozgás – és természetesen a mellé csatlakozó étrend és mentális-pszichés fittség – számos betegség rizikóját csökkenti, illetve elősegíti a belőlük való gyógyulást. Ilyenek többek közt a szív-érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség, a zsíranyagcsere zavarai és egyes daganatfajták. Ezen kívül a mozgás csökkenti a demencia, az Alzheimer-kór kockázatát, a szorongást és más hangulatzavarokat, segít a fogyásban, illetve a normál testsúly megtartásában, a csontok egészségének megőrzésében, és a csoportban végzett mozgásnak komoly hatása lehet a szociális funkciókra is. Tehát nyugodtan kijelenthetjük, hogy a fizikai aktivitás az egyik legnagyobb szerepű megelőző-gyógyító tevékenység, amelyet meglévő betegségek esetén természetesen mindig szakértővel egyeztetve ajánlatos végezni.

    Forrás: Életmód Orvosi Központ (www.eletmodorvosikozpont.hu)

    Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt
    Bejelentkezés  kezelésére:

    Életmód Orvosi Központ

    +36 70 621 2433

     

    Orvos válaszol

    Orvos válaszol - Kovago melinda

    Kovago melinda

    Kedves doctor no! Segitseget szeretnem kerni ,46 eves no vagyok magasvernyomasban es cukorbetegsegben szenvedek. 2015 oktober Bere ben kiugrott a vernyomasom 205 re .2016 oktober Eben a mikor megjott a menzeszem fejfajasal megint kiugrott azota 2017 januarban aprilisba megint 3 szor ,2x160 gr valsartan szedek ,1,5 indapamide. Kaptam 2g doxazosin kaptam 2017 /4/ 20 2x 500 mg metforfin 1x100mg januvia. Menopausa idoben vagyok hormon ok valamit csinalnak velem biztos van megoldás arra hogy ne ugorjon ki a vernyomasom felemetest aggaszto .Radasul londonban dolgozok orvosok itt ... azt mondtak igyak meleg mezes tejet magasvernyomas ra ,cukros is vagyok hat...nagyon szepen kerem a doctor not segitsen rajtam. Van idopontot on hoz majusra 9 16 45 . Elore is koszonom segitseget .Tisztelettel Melinda Kovago
    Kedves Melinda!

    Így látatlanban nem tudok használható tanácsot adni, a probléma, a leírás szerint összetett.
    Szívesen látom a rendelésemen, és bízom benne, hogy tudok segíteni.

    Üdvözlettel: Dr Kapocsi Judit

    Visszalépés az előző oldalra...

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Dvorák Márton mozgásterapeuta
    Dvorák Márton
    Fülöp Lili dietetikus
    Fülöp Lili
    Szabó Lucia dietetikus
    Szabó Lucia
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc Varga Dóra
    Varga Dóra
    dr. Vernes Réka életmód orvos
    dr. Vernes Réka
    dr. Babai László életmód orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus dr. Bérczy Judit
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus dr. Koppány Viktória
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista dr. Kósa Éva
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász dr. Tar Attila PhD
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok