• Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetési tanácsadás
  • Távkövetés szakemberrel
  • Elhízás - fogyás

    Elhízás - fogyás

    Átfogó klinikai tanulmányok mutatják, hogy a tartós életmód változtatások, étkezés és mozgás együtt, tartós súlycsökkenést eredményeznek amellett, hogy tartósan  - 1-3 éves távlatban – javítják a szervezet egészség-mutatóit, mint javítják a cukor-toleranciát, csökkentik a cukorbetegség, a magasvérnyomás- és a szív-érrendszeri betegségek előfordulását, csökkentik a koleszterin és triglicerid szinteket [10, 11].

    Mikortól számít valaki túlsúlyosnak, vagy éppen túl vékonynak?

    Átlagos testalkatú felnőttnél a BMI, vagy más néven testtömegindex segítségével könnyedén kiszámítható, hogy milyen tápláltsági állapottal rendelkezik.

     

     

     

    Testömeg index

    Értékelés

    16<

    kórosan sovány

    16,1-18,5

    sovány

    18,6-24,9

    normál

    25-29,9

    túlsúly

    30-34,9

    elhízás

    35-39,9

    súlyos elhízás

    >40

    igen súlyos elhízás

    BMI kalkulátor

    Kérem, hogy adja meg a magasságát méterben és a súlyát kilógrammban!

     

    Magasság:  cm

    Súly:           kg

    Számolás

     

     

    Táplálkozás

    Testsúly csökkentése érdekében javasolt étkezés magában foglalja a napi kalória bevitel csökkentését, a mediterrán diétát, a teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök, zöldségek fogyasztását, a szénhidrát és a zsír bevitel csökkentését.

    Érdemes kis mértékben csökkenteni a szénhidrát bevitelt (40-45 energia%) és a zsír bevitelt is (25-30 energia%), miközben a fehérje bevitel mérséklet növelése (20-25 energia%) javasolt. Ezek alapján egy 70 kg testtömeg? férfinek 2000 kcal napi energia bevitel esetén 200- 225 gramm szénhidrát-, 100-120 gramm fehérje-, és 55-65 gramm zsírbevitel javasolt napi szinten.

    Egy éves követéses vizsgálatok alapján megállapítható, hogy ugyanolyan mértékű a fogyás a zsiradékokat és szénhidrátokat korlátozó étrendekben is, ezért nem javasolt egyik tápanyag mennyiségét sem extrém mértékben csökkenteni. A szénhidrát szegény étrend bár kezdetben gyorsabb ütemü fogyást eredményez, de ez csupán a kezdeti fokozott vízveszteségnek köszönhető. [7]

    Fizikai aktivitás

    A mozgás jelentősen hozzásegíthet a testsúly csökkentéséhez, de fő szerepe az elért testtömeg megtartásában van [12]. A mozgás súlycsökkentő hatása önmagában kevés, étkezési változtatásokkal igazán hatékony. A testmozgás kiemelkedő hatással van az egészség-paraméterekre. Még testsúlycsökkenés nélkül is csökkenti a szív-érrendszeri betegségek kockázatát [13]. Testsúlycsökkentés szempontjából a mozgásmennyiség fontosabbnak tűnik, mint a mozgásintenzitás. Minél több a mozgás, annál jelentősebb a zsigeri zsír mennyiségének csökkenése – amellett, hogy az izom mennyisége diéta mellett is megmarad [14]. Testsúlycsökkentés szempontjából a javasolt mozgásmennyiség napi 60 perc tempós gyaloglás [15].

    Mentálhigiéné

    A viselkedés-kezelésnek kiemelt szerepe van a testsúlycsökkentésben, hiszen mind a mozgás elkezdése, mind az étkezési változtatások végső soron viselkedésbeli változások [16]. A viselkedés-terápiának elsősorban az egészséges étkezés és mozgás alapjainak oktatására, megértésére, az alapismeretek elsajátítására kell irányulnia. Több tanulmány is kiemeli, hogy sikeresebb és nagyobb mértékű a fogyás, ha a páciens érti, mit miért tesz [17].

    A sikeres fogyás alappillérei [18,19]

    • Komoly, hosszú távú elköteleződés az étkezési és mozgási szokások módosítására.
    • Kis zsírtartamú étkezés.
    • Rendszeres reggeli fogyasztás javasolt, emellett napi 5x étkezés.
    • Napi 60-90 perc gyaloglás.
    • Elérhető célokra összpontosítás.
    • Rendszeres – heti legalább egyszer – testsúly-mérés.
    • Az étkezés tudatos figyelése.

    Szeretnék tartósan és hatékonyan fogyni.
    Kattintson a gombra:

    Online bejelentkezés - Életmód Orvosi Központ

    [7]  Spence M, McKinley M, Hunter S. Diet, insulin resistance and diabetes: the right (pro)portions. Proceedings of the Nutrition Society. 2010; 69: 61–69.
    [10] Third Report of the National Cholesterol Education Program (NCEP) Expert Panel on Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (Adult Treatment Panel III): final report. Circulation. 2002; 106: 3143–3421.
    [11] Seventh Report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure, 2003 (JNC 7 Express).
    [12] Weiss EC, Galuska DA, Kettel Khan L, Gillespie C, Serdula MK. Weight regain in U.S. adults who experienced substantial weight loss, 1999-2002. Am J Prev Med. 2007 Jul;33(1):34-40.
    [13] Ford AS, Ford WS. Health education and the primary care physician: the practitioner's perspective. Soc Sci Med. 1983;17:1505-1512.
    [14] Ainsworth B, Youmans C. Tools for physical activity counseling in medical practice. Obes Res. 2002;10(suppl): 69S-78S.
    [15] Potter M, Vu J, Croughan-Minihane M. Weight management: what patients want from their primary care physicians. J Fam Pract. 2001;50: 513-518.
    [16] Grundy SM, Cleeman JI, Daniels SR et al; American Heart Association; National Heart, Lung, and Blood Institute. Diagnosis and management of the metabolic syndrome: an American Heart Association/National Heart, Lung, and Blood Institute scientific statement. Circulation. 2005;112:2735–2752.
    [17] National Institutes of Health. The practical guide: identification, evaluation, and treatment of overweight and obesity National Institutes of Health, National Heart, Lung and Blood Institute, North American Association for the Study of Obesity. The Practical Guide: Identification, Evaluation, and Treatment of Overweight and Obesity in Adults. NIH Publication Number 00–4084. October 2000.
    [18] Abid A, Galuska D, Khan LK et al. Are healthcare professionals advising obese patients to lose weight? A trend analysis. MedGenMed. 2005 Oct 12;7(4):10.
    [19] Fontaine KR, Haaz S, Bartlett SJ. Are overweight and obese adults with arthritis being advised to lose weight? J Clin Rheumatol. 2007 Feb;13(1):12-5.

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Bödör Dóra mozgásterapeuta, énEgészségem licences edző
    Bödör Dóra
    Csontos Szabolcs mozgásterapeuta, énEgészségem licences edző
    Csontos Szabolcs
    Sasvári-Szekeres Anita dietetikus
    Sasvári-Szekeres Anita
    Sárga Diána dietetikus
    Sárga Diána
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc
    Varga Dóra
    dr. Babai László életmód-orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok