• Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetési tanácsadás
  • Távkövetés szakemberrel
  • Egészségmegőrzés

    Egészségmegőrzés

    Az egészségmegőrzésnek fontos része az egészséges, változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás, a rendszeres kardio és erősítő edzés, továbbá a stresszkezelés.

    A kórnikus betegségek megelőzése, prevenciója sokkal egyszerűbb, könyebb feladat, mint a már kilakult egészségügyi problémák kezelése. Érdemes fiatatal kortól kezdve hangsúlyt fektetni az egészsges táplálkozásra és a rendszeres testmozgásra is, az optimális testömeg megőrzése mellett.

    Táplálkozás

    Az egészség megőrző táplálkozás alapját alkotja  a megfelelő minőségű és mennyiségű étrend, mely tartalmaz minden fontos tápanyagot, vitamint, ásványi anyagot, élelmi rostot, és az ideális testömeg megtratásához szükséges energiát. 

    Energia-egyensúly megtartását szolgáló alapelvek [2]:

    • Megfelelő étrend, és rendszeres fizikai aktivitás kialakításával megelőzhető és/vagy csökkenthető a túlsúly, elhízás kialakulása.
    • Fontos egyensúlyban tartani az energia bevitelt az optimális testsúly megőrzése érdekében. Napi 4-5 alkalommal történő kis mennyiségű étkezés napirendbe iktatása javasolt.
    • Túlsúly esetén, az energia bevitel csökkentésével és a fizikai aktivitás növelésével a testtömeg is csökkeni fog (érdemes a zsírok és a szénhidrátok bevitelét is kis mértékben csökkenteni).

    Korlátozást igénylő alapanyagok [2]:

    • Sóbevitel visszaszorítása érdekében érdemes csökkenteni az étrendben a magas só tartalommal rendelkező kész- és félkész termékek, pékáruk, húskészítmények, sajtok, konzervek fogyasztását. Kézi sózás mértékének csökkentése helyett több zöldfűszer és domináns ízű alapanyag használata javasolt.
    • Állati eredetű zsírok helyett elsősorban növényi eredetű olajok használata ajánlott.
    • Minél kevesebb magas koleszterin tartalmú étel fogyasztására kell törekedni, így a belsőségek, tojássárgája, vaj, tejszín, zsíros húsrészek nagy mennyiségű fogyasztása kerülendő.
    • Transz-zsírsav bevitel csökkentése érdekében kerülendő a hidrogénezett növényi olaj használata.
    • Kerülendő a bő olajban sült ételek gyakori fogyasztása, sütőolajok többszöri használata.
    • Mértékletességre kell törekedni az alkohol fogyasztás tekintetében. Megengedett mennyiség 1 pohár ital hölgyeknek és 2 pohár ital férfiak számára.
    • Hozzáadott cukrot tartalmazó ételek üres kalóriát jelentenek a szervezet számára, ezért fogyasztásuk nem javasolt nagy mennyiségben.

    Nagyobb mértékű fogyasztásra javasolt alapanyagok [2]:

    • Naponta több alkalommal szerepeljen az étrendben zöldség és gyümölcs.
    • Sokszínű zöldségfogyasztásra érdemes törekedni, rendszeres kerüljön a tányérra sötétzöld, piros és narancssárga színű változat is, hiszen más és más az emberi szervezet számára hasznos anyagot tartalmaznak az eltérő színű zöldségek.
    • Az elfogyasztott kenyér, kifli, zsemle, egyéb pékáru legalább fele legyen teljes kiőrlésű, hiszen magas rost, jelentős ásványi anyag és vitamin tartalommal rendelkeznek.
    • Előtérbe kell helyezni az alacsony zsírtartalmú, sovány tej és tejtermékek fogyasztását a zsírosabb változataikkal szemben.
    • Magas fehérje tartalmú alapanyagok tekintetében is változatosságra kell törekedni, kerüljön az étrendbe baromfi hús, sovány sertés és marhahús, tengeri hal, tojás, hüvelyesek, és sótlan olajos magvak is.
    • Ételkészítés során növényi olajokat javasolt használni az állati eredetű zsírok helyett. A hidegen sajtolt növényi olajok ideális alapanyagul szolgálnak saláta öntet készítéséhez.
    • Magas rost, kalcium, kálium, D-vitamin tartalmú ételek rendszeres fogyasztása javasolt, mint a gyümölcsök, zöldségek, teljes értékű gabonák, tej és tejtermékek. 

    Fizikai aktivitás

    A rendszeres, közepes intenzitású mozgás – mint pl. az intenzív gyaloglás, a kerékpározás, sportolás – jótékony hatással bír az egészségre. Többek között csökkenti a szív-érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, a vastagbél- és emlőrák, valamint a depresszió kialakulásának kockázatát. 

    Nemzetközi ajánlások alapján, időtartamban így alakul a heti testmozgás [9]:

    • heti legalább 150 perc közepes intenzitású kardio mozgás
    • legfeljebb 48 órás közökkel az egyes mozgási alkalmak között
    • egy alkalom legalább 30 perces
    • továbbá heti legalább 2x30 perc izomerő növelő mozgás

    A rendszeres testmozgás a vázizomzat, szív és érrendszer, tüdőkapacitás fejlesztésével egy kiegyensúlyozott, minőségi életet eredményez. [10] A személyre szabott, egyéni állapotot, igényeket figyelembe vevő edzésterhelés érdekében, javasolt egy átfogó állapotfelmérés, mely a későbbiekben összehasonlítási alapul szolgál.

    [2] Minich D, Jeffrey B. Personalized Lifestyle Medicine: Relevance for Nutrition and Lifestyle Recommendations. The Scientific World Journal. 2013; Article ID 12984.
    [9]. http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/9789241599979/en/
    [10]. ACSM's Health Related Physical Fitness Assesment Manual

     

     

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Bödör Dóra mozgásterapeuta, énEgészségem licences edző
    Bödör Dóra
    Csontos Szabolcs mozgásterapeuta, énEgészségem licences edző
    Csontos Szabolcs
    Sasvári-Szekeres Anita dietetikus
    Sasvári-Szekeres Anita
    Sárga Diána dietetikus
    Sárga Diána
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc
    Varga Dóra
    dr. Babai László életmód-orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok