• Mozogj csoportban az egészségedért
  • Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetésitréning
  • hírek
    Ezzel a mozgásprogrammal csökkenthető a cukorbetegség kockázata

    Ezzel a mozgásprogrammal csökkenthető a cukorbetegség kockázata
    Dvorák Márton Dvorák Márton 2018.05.22

    Akit az életmódja hajlamosíthat a 2-es típusú cukorbetegség kialakulására, tehát például magas a vérzsír- és koleszterinszintje, túlsúllyal és magas vérnyomással küzd, esetleg a családban előfordul ez a betegség, fontos tudnia, hogy a mozgás bizonyos formái komoly védelmet jelenthet a diabétesszel szemben. Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája nem csak elméletben segít. 

    A kardiotréning és a súlyzós edzés a leghatékonyabb kombináció

    Eddig úgy élt a köztudatban, hogy csakis a kardioedzésnek van kiemelkedő szerepe a 2-es típusú súlyzós edzések fontosságacukorbetegség megelőzésében. Az ilyen típusú mozgástól azonban sokan tartanak, különösen azok, akik túlsúllyal, magas vérnyomással vagy mozgásszervi betegséggel küzdenek. Éppen ezért jó tudni, hogy lehetséges más alternatíva is.
    A heti 5 napon át végzett, alkalmankénti 30 perces ún. rezisztenciaedzés (izomfejlesztő edzés súlyokkal vagy ellenállással) akár 34 %-kal is csökkentheti a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázatát a férfiaknál.  A Harvard School of Public Health és a University of Southern Denmark tanulmánya szerint még jelentősebb a hatás, ha a súlyzós edzést kardiotréninggel kombinálják az elszánt férfiak, hiszen ha beépítik az életükbe a kocogást vagy a gyors gyaloglást, akár 59 %-kal is csökkenhet a rizikó. A kutatók 32 ezer férfi életmódját vizsgálták 1990 és 2008 közt. A résztvevők kétévente kitöltöttek egy kérdőívet a súlyzós- és aerob edzéseikről, a televízió nézési szokásaikról, az alkohol-, kávé-fogyasztási és étkezési szokásaikról, a dohányzásukról és a családi érintettségükről. A vizsgált periódusban 2.278 esetben alakult ki cukorbetegség. Az eredmények szerint a heti 150 percet meghaladó kardiotréning, ugyanennyi súlyzózással kiegészítve 59 %-os kockázatcsökkenést eredményezett.   

    A nőknél is érvényesülnek a pozitív hatások

    cukorbetegség mozgásA Louisiana State University System kutatásai szerint a kardio- és a rezisztenciaedzés kombinációjának pozitívabb hatása van a cukorbetegségre, mint a külön-külön végzett mozgásformának. A kutatásokba 262 ülő életmódot folytató cukorbeteget vontak be, és a hemoglobin A1c szintjüket mérték izomfejlesztő edzés, aerob mozgás és a kettő kombinációjának hatására (ezt az összetevőt rendszeresen ellenőrzik diabetes mellitus esetén). A résztvevők 63 %-a nő volt, átlagéletkoruk 57 év, átlagosan 7.1 éve diagnosztizálták náluk a diabéteszt és a hemoglobin A1c szintjük átlaga 7.7 százalék volt.
    A diabéteszesek egy 9 hónapos programban vettek részt, 73-an izomfejlesztést végeztek, 72-en aerob edzést folytattak, 76-an a kombinált program részesei voltak, az inaktív kontrollcsoportot 42 személy alkotta. Az eredmények a nőknél is a kombinált edzések hatékonyságát igazolták. A passzív cukorbetegeknél ugyanis nem csökkent a hemoglobin A1c szint, hozzájuk képest minden csoport fejlődést mutatott, leginkább a kombinált edzést végzők. Sőt, míg az inaktívak 39 %-ának volt szüksége hipoglikémiás gyógykezelésre, addig az aerob módon mozgóknak 22 %-a, a rezisztenciaedzést végzőknek  32 %-a és a kombinált edzést folytatóknak csupán 18 %-a igényelt gyógyszerelést.

    A szakszerűen felépített mozgásprogram „gyógyszerként” hat

    - A megfelelően kialakított életmód - amelynek a fizikai aktivitáson túl része természetesen a táplálkozási szakszerűen felépített mozgás gyógyszerként hatrendszer és szükség esetén a stresszkezelés is – a már kialakult cukorbetegség súlyosságát is enyhítheti – hangsúlyozza Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája. - Egyre több diabéteszes és inzulin rezisztenciával diagnosztizált páciens ismeri fel a rendszeres edzés fontosságát a betegség kezelésében. Számukra különösen fontos a mozgás, nem csak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálásának érdekében is. Sportolással ugyanis kevesebb inzulin felhasználásával kerül a glükóz a sejtekbe, továbbá a szakszerűen felépített edzés, vagy akár a kifejezetten „inzulinérzékenységet növelő" csoportos órák hosszútávon növelik a szervezet inzulin iránti érzékenységét, javítják az anyagcsere egyensúlyt és még a testzsír-százalékot is csökkentik. Ráadásul a közösségben végzett mozgás nagy élményt és biztatást is jelent, így a pozitív hatások gyakorlatilag pszichés síkon is érvényesülnek.

    Forrás: Életmód Orvosi Központ (www.eletmodorvosikozpont.hu)

    Kapcsolódó oldalak, melyek érdekelhetik Önt
    Bejelentkezés  kezelésére:

    Életmód Orvosi Központ

    +36 70 621 2433

     

    Orvos válaszol

    Orvos válaszol - Vargáné Irén

    sportolás túlsúllyal és magas vérnyomással

    Üdvözlöm!
    Szeretnék elkezdeni sportolni hogy fogyni tudjak, de 52 éves vagyok, jó 15 kiló túlsúllyal, és magas vérnyomás és 2-es típusú cukorbetegségem is van. Milyen sportot tud ajánlani nekem?
    Köszönettel:
    Vargáné Irén
    Tisztelt Vargáné Irén!
    Mozgásterápia elkezdése előtt mindenképp egy teljes körű orvosi vizsgálat ajánlott elsőként: labor, kardiológiai kivizsgálás. Amennyiben orvosai mindent rendben találnak, gyógyszerei (ha szed) be vannak állítva, érdemes egy mozgásos állapotfelméréssel kezdeni a kezelést, illetve dietetikussal is konzultálni. Ezek után kezdhető meg a hatékony mozgásterápia akár személyes akár csoportos formában.
    Várom szeretettel óráimon.
    Üdvözlettel:
    Dvorák Márton - mozgásterapeuta

    Visszalépés az előző oldalra...

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Dvorák Márton mozgásterapeuta
    Dvorák Márton
    Fülöp Lili dietetikus
    Fülöp Lili
    Szabó Lucia dietetikus
    Szabó Lucia
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc Varga Dóra
    Varga Dóra
    dr. Vernes Réka életmód orvos
    dr. Vernes Réka
    dr. Babai László életmód orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus dr. Bérczy Judit
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus dr. Koppány Viktória
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista dr. Kósa Éva
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász dr. Tar Attila PhD
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok