• Mozogj csoportban az egészségedért
  • Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetésitréning
  • hírek
    Az élelmi rostok fontosak a fogyókúrában

    Az élelmi rostok fontosak a fogyókúrában
    2016.07.18

    Itt a nyár, a zöldségek, a gyümölcsök szezonja. Ezek a táplálékok bőségesen tartalmaznak élelmi rostokat, amelyek fontos összetevői étrendünknek, és a súlykontrollban is jelentős szerepet játszanak. Hogy miért? Erről kérdeztük Sárga Diánát, az Életmód Orvosi Központ dietetikusát.

    MI AZ ÉLELMI ROST?

    Az élelmi rost, a növényeknek azon részei, amelyek az emésztő enzimeknek ellenállnak, ezért nem tudnak hasznosulni, illetve felszívódni a vékonybélben, így érintetlenül haladnak tovább a vastagbélbe. Leggyakoribb formáik az összetett szénhidrátok, vagyis a poliszacharidok, az oligoszacharidok valamint az emészthetetlen keményítők. Élelmi rostot találhatunk gyümölcsökben (málna, alma, körte, eper, szeder, ribizli, olajos magvak), zöldségekben (kelbimbó, brokkoli, articsóka, csicsóka, hagymafélék, kukorica), a hüvelyesekben (lencse, csicseriborsó, borsó, babfélék).  A teljes kiőrlésű gabonák és a belőlük készült termékek, mint pl. a teljes kiőrlésű kenyerek, tészták, zabpehely, korpák szintén gazdag forrásai a rostoknak.

    AZ ÉLELMI ROST ÉS AZ EGÉSZSÉG KAPCSOLATA

    Az élelmi rostoknak, az egészségre gyakorolt számos jótékony hatása ismert. Megfelelő vízfogyasztás mellett például emelik a széklet tömegét és lerövidítik a tranzitidőt (azt az időt, amíg a széklet a bélben tartózkodik), így olyan betegségek, valamint rendellenességek elkerülését segítik, mint a székrekedés és az aranyér. Az élelmi rostok csökkentik a vastagbél-daganat kialakulásának kockázatát, továbbá táplálékul szolgálnak a bél mikroflórájának, amelynek fontos szerepe van az immunrendszer működésében. A legújabb epidemiológiai vizsgálatok eredményei szerint, az élelmi rostok a szívkoszorúér megbetegedések megelőzésében is szerepet játszanak a vér lipid (vérzsír) összetételének javítása révén.  Annak érdekében, hogy a rostok minden előnyét élvezhessük, fontos, hogy többféle változatukat építsük be napi étkezésünkbe, mert így a jó egészséghez elengedhetetlen, egyéb összetevők is bekerülhetnek a szervezetbe (pl. vitaminok).

    A ROSTOK SZEREPE A FOGYÓKÚRÁBAN

    Az élelmi rostok a testsúlykontrollban fontos szerepet játszanak olyan módon, hogy lassítják a szénhidrátok emésztését, valamint felszívódását, ezáltal segítenek elkerülni a vér glükóz szintjének étkezést követő gyors emelkedését, majd csökkenését. A diéta során ennek azért van jelentősége, mert ha a vércukor értéke közel azonos szinten van a nap folyamán, akkor elkerülhetjük a hirtelen jelentkező farkaséhséget és evési rohamokat, amelynek során a kelleténél nagyobb mennyiségű ételt viszünk be a szervezetünkbe. Másik jótékony hatása az élelmi rostoknak a testsúlycsökkentésben, hogy megfelelő folyadékfogyasztás mellett biztosítják a térfogat-növekedést a gyomorban. Ez fokozza a teltségérzetet, így kevésbé leszünk éhesek plusz kalória hozzáadása nélkül.

    A MEGFELELŐEN ÖSSZEÁLLÍTOTT VÁLTOZATOS ÉTREND A FOGYÁS KULCSA

    Természetesen egy sikeres fogyókúrában a rostok mellett, számos más élelmi összetevőre is szükségünk van. Annak érdekében, hogy a diéta során semmiből ne szenvedjen hiányt a szervezetünk, a tápanyagok helyes arányának betartására is oda kell figyelnünk. Ideális táplálkozás esetén, az étrend magas rosttartalmú összetett szénhidrátokból, megfelelő arányú fehérje- és zsír fogyasztásából tevődik össze. Ha fogyni szeretnénk, akkor a bevitt energiamennyiségnek kevesebbnek kell lennie a felhasználtnál. A napi kalóriaszükséglet függ az életkortól, a testsúlytól, a nemtől és a napi aktivitástól. „Mivel ez mindenkinél egyéni, az értékek pontos kiszámítását és az étrend összeállítását érdemes dietetikusra bízni, aki az egyes ételek energia- és tápanyagtartalmának, egyéni alkatunknak, egészségi állapotunknak és a fogyásra vonatkozó céljainknak ismeretében tud számunkra szakszerű tanácsot adni a változatos és megfelelő minőségű étrend kialakításához.„– javasolja Sárga Diána dietetikus.

    Forrás: Életmód Orvosi Központ (www.eletmodorvosikozpont.hu)

     

     

     

     

     

    Visszalépés az előző oldalra...

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Dvorák Márton mozgásterapeuta
    Dvorák Márton
    Fülöp Lili dietetikus
    Fülöp Lili
    Szabó Lucia dietetikus
    Szabó Lucia
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc Varga Dóra
    Varga Dóra
    dr. Vernes Réka életmód orvos
    dr. Vernes Réka
    dr. Babai László életmód orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus dr. Bérczy Judit
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus dr. Koppány Viktória
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista dr. Kósa Éva
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász dr. Tar Attila PhD
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok