• Mozogj csoportban az egészségedért
  • Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetésitréning
  • hírek
    A testsúly, a vérnyomás és a koleszterinszint is csökkenthető így

    A testsúly, a vérnyomás és a koleszterinszint is csökkenthető így
    Dvorák Márton Dvorák Márton 2018.06.06

    A mozgás, különösen a szakszerű, szakember által vezetett, speciális céllal felépített edzés bizonyítottan csökkenti a testsúlyt, a vérnyomást és a koleszterinszintet. Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája szerint nem mindegy, hogyan épülnek fel a célzott edzések.

    Nem csak a kardiózás hatékonynem csak a kardio mozgás hatékony

    Az elmúlt fél évszázadban a szívbetegek rehabilitációjában, valamint a metabolikus szindróma elemeinek kezelésében elsősorban a tartós, egyenletes, mérsékelt-közepes intenzitású fizikai terhelésen alapuló programokat, az ún. kardió edzést használták. Néhány évtizede a rezisztenciaedzés (izomfejlesztés) is fontossá vált, amelynek révén a gyakran igen gyenge izomzat képessé válik a feladatok teljesítésére, ráadásul ezáltal még inkább növelhető a cukor- és lipid anyagcsere aktivitása is. Az utóbbi években az egyenletes terhelésnél hatásosabb és rövidebb idő alatt kivitelezhető nagyintenzitású interval (szakaszos) tréning is polgárjogot kapott a rehabilitációban, valamint a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint és az elhízás csökkentésében.
    - A kutatások tanulságait levonva, a speciálisan felépített csoportos órákon a kardió mellett erősítő gyakorlatokat is beépítettünk a programba, kis súlyokkal, 10-15 ismétléssel, köredzés szerűen. Ez utóbbi amellett, hogy a mozgató szervrendszert edzi, a pulzust is felviszi a kardiónál ajánlott 60 % fölé. Ez tulajdonképpen egy "közepes intenzitású interval tréning". A magas intenzitással érdemes óvatosan bánni, és csak abban az esetben alkalmazni, ha már megvan egy alap fittségi szint – ismerteti Dvorák Márton.

    Mi a célja a testsúlycsökkentő mozgásprogramnak?

    fogyás magas vérnyomás koleszterin mozgásAz elhízás súlyos kockázatot is jelent azok számára, akiknek BMI értékük 30 feletti. Magas testzsírral az érelmeszesedés, a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a magas koleszterin, sőt a stroke és a szívinfarktus kialakulása is jóval gyakoribb. Az elhízás önbecsülésre gyakorolt hatásáról sem szabad megfeledkezni, hiszen ez az állapot akár depresszióhoz is vezethet. Aki felismeri a problémát, annak a számára fontos az életmódváltás, amelyet egy alapos kivizsgálással érdemes kezdeni, majd le kell fektetni az alapokat a táplálkozási és testmozgási szokások megváltoztatásával.
    - Edzettségtől és más, egyéni tényezőktől függően mindenkinél megvan az a terhelés intenzitás, ahol a zsírégetés a leghatékonyabb – mondja a szakember. - Megfelelő étrend kialakításával, és a fittség fejlesztésével ez a hatás tovább fokozható, ezért a rendszeres, tudatos (!) mozgás meghatározó eleme a fogyásnak, és így a kardiovaszkuláris rizikótényezők csökkentésének. A testsúlycsökkentő csoportos órák remek alkalmat jelentenek a hatékony mozgásformák kipróbálására, valamint a közös munka és sikerek megélésére.

    Magas vérnyomás esetén sem tiltott a mozgás

    A magas vérnyomás az egyik legjelentősebb kockázati tényező a szív-érrendszeri betegségek tekintetében, azonban a megfelelő testmozgás bevezetésével 6-10 Hgmm-el csökkenthetőek az értékek. Ehhez a kis súlyos erősítő edzés mellett hetente legalább 150 perc, közepes intenzitású kardió mozgás szükséges, ami lehet kocogás/futás, kerékpározás, úszás, vagy bármilyen olyan állóképességi sport, amelynek végzése során a pulzus nem haladja meg a maximális 60-70 %-át. A kiscsoportos edzések során fontos szempont, hogy a résztvevők megtanulják, mit jelent számukra a „maximális pulzus”, és annak a 60-65 %-a, hogyan érdemes megtervezni heti edzéseiket, illetve mikor kell közben megmérni vérnyomásukat.

    Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt

    A koleszterinszint nem csak gyógyszerekkel csökkenthetőnem csak a gyógyszer lehet hatásos a koleszterin csökkentésre

    Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája szerint az érintetteknek tisztában kell lenniük azzal, hogy rendszeres sportolás hatására javul a koleszterin egyensúly, és az összkoleszterin 5,2 mmol/l értéke felett az első ajánlott lépés az életmódváltás, és csak az ezt követően válhat szükségessé a gyógyszeres kezelés. Ennek élettani háttere, hogy az izommunka hatására nő a nitrogén-monoxid termelés, amely javítja az érrendszer összehúzódó képességét, ezáltal véd az érelmeszesedés ellen. A fokozott véráramlás növeli az érfalak rugalmasságát, csökkenti a máskülönben fenyegető trombózisképződés és gyulladások valószínűségét. A koleszterincsökkentő csoportos edzések során a résztvevők a gyakorlatban, szakember felügyelete mellett tapasztalhatják a legbiztonságosabb mozgásformák eredményeit.

    Forrás: Életmód Orvosi Központ (www.eletmodorvosikozpont.hu)

    Kapcsolódó oldalak, melyek érdekelhetik Önt
    Bejelentkezés  kezelésére:

    Életmód Orvosi Központ

    +36 70 621 2433

     

    Orvos válaszol

    Orvos válaszol - Vargáné Irén

    sportolás túlsúllyal és magas vérnyomással

    Üdvözlöm!
    Szeretnék elkezdeni sportolni hogy fogyni tudjak, de 52 éves vagyok, jó 15 kiló túlsúllyal, és magas vérnyomás és 2-es típusú cukorbetegségem is van. Milyen sportot tud ajánlani nekem?
    Köszönettel:
    Vargáné Irén
    Tisztelt Vargáné Irén!
    Mozgásterápia elkezdése előtt mindenképp egy teljes körű orvosi vizsgálat ajánlott elsőként: labor, kardiológiai kivizsgálás. Amennyiben orvosai mindent rendben találnak, gyógyszerei (ha szed) be vannak állítva, érdemes egy mozgásos állapotfelméréssel kezdeni a kezelést, illetve dietetikussal is konzultálni. Ezek után kezdhető meg a hatékony mozgásterápia akár személyes akár csoportos formában.
    Várom szeretettel óráimon.
    Üdvözlettel:
    Dvorák Márton - mozgásterapeuta

    Visszalépés az előző oldalra...

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Dvorák Márton mozgásterapeuta
    Dvorák Márton
    Fülöp Lili dietetikus
    Fülöp Lili
    Szabó Lucia dietetikus
    Szabó Lucia
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc Varga Dóra
    Varga Dóra
    dr. Vernes Réka életmód orvos
    dr. Vernes Réka
    dr. Babai László életmód orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus dr. Bérczy Judit
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus dr. Koppány Viktória
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista dr. Kósa Éva
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász dr. Tar Attila PhD
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok