• Mozogj csoportban az egészségedért
  • Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Távkövetés szakemberrel
  • hírek
    A koplalás, a fogyás ellensége

    A koplalás, a fogyás ellensége
    2016.07.27

    Ha valaki úgy szeretne lefogyni, hogy éhezteti magát, azzal ideig-óráig elérheti ugyan a célját, de számolnia kell a koplalásnak a szervezetre gyakorolt káros hatásaival. Ráadásul rövid időn belül, a keservesen leadott kilók is visszatérnek. Sárga Diána, az Életmód Orvosi Központ dietetikusa elmondja, hogy miért nem egészséges és célravezető a drasztikus fogyókúra.

    A DRASZTIKUS FOGYOKÚRA KÁROS ÉLETTANI HATÁSAI

    Egy átlagos felnőtt szervezet napi energiaigénye egyénenként nagyon változó, amelynek pontos mennyisége függ az életkortól, a nemtől, a testsúlytól és a fizikai aktivitástól. Ha ezt az energia mennyiséget drasztikusan lecsökkentjük, azaz koplalni kezdünk, akkor testünk rövid időn belül „éhező üzemmódba kapcsol.” Noha ilyen módon, rövidtávon, viszonylag gyorsan meg lehet szabadulni néhány felesleges kilótól, az eredményért keményen meg kell fizetnünk. A drasztikus ételmegvonás esetén a szervezet megkezdi először a zsírraktárak, majd az izmok és más fehérjék lebontását, azaz mennyiségi éhezés alakul ki. A nagy kalória- és tápanyag megvonással járó diéta hatására a szervezetben ún. minőségi éhezés is jelentkezik, azaz egyes tápanyagok, vitaminok- és ásványianyagok- hiánya lép fel. Mindezek következménye képen az immunrendszer legyengül, energia hiány, fáradtság és depresszió alakulhat ki.

    A JOJO EFFEKTUS

    A folyamatos drasztikus kalóriacsökkentés, az energia hiány és a fáradtság hatására csökken a fogyásra irányuló motiváció. Ilyenkor a fogyókúrázó abbahagyja a diétát, így gyorsan visszatér a korábbi testsúly. A többszöri sikertelen, túlzott energia megszorítással járó fogyókúra oda vezet, hogy tovább lassul az alapanyagcsere, amely következtében a szervezet nem tudja feldolgozni a többlet energiát és rögtön raktározni kezd, így hízás következik be. Ezt a folyamatot „jojó effektusnak” nevezzük. A gyakori testsúlyingadozás nem csak lelkileg, de fizikailag is megterhelő a szervezet számára, sőt fokozódhat a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélye is.

    „A koplalás egészségre gyakorolt káros hatásainak kiküszöbölésére, valamint a „jojó hatás” elkerülése érdekében fontos a helyes fogyókúra szabályait ismernünk és alkalmaznunk” – tanácsolja Sárga Diána dietetikus.

    HOGYAN FOGYÓKÚRÁZZUNK?

    • Feltétlenül kerüljük el az „éhező üzemmódot”
    • Tartsuk be a tápanyagok helyes arányát. A bevitt kalória mennyiség tartalmazzon szénhidrátot, fehérjét és zsírt megfelelő arányban
    • Táplálkozzunk rostokban gazdagon! Fogyasszunk minél több, zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, amelyek a bennük lévő rostok miatt fokozzák a teltségérzetet,jelentős kalória mennyiség hozzáadása nélkül
    • Igyunk eleget! A folyadék segít abban, hogy a méreganyagok távozzanak a szervezetünkből és csökkenti az éhségérzetünket
    • A megfelelő étkezés mellé mozgás is társuljon, ha biztosan el szeretnénk érni célunkat
    • Szánjunk időt és energiát a testsúly csökkentésére, így nem terheljük meg túlzottan a szervezetünket. Az ideális testsúlyvesztés hetente 0,5-1,5kg
    • Étkezzünk naponta ötször, fogyasszunk kis adagokat

    VÁLTOZTASSUNK ÉLETMÓDUNKON!

    Láthatjuk, hogy a nagy kalória megvonással járó diéták komoly egészségügyi problémákat is okozhatnak, ráadásul a vágyott célt sem érhetjük el velük. Tehát, ha tartósan és egészségesen szeretnénk fogyni, akkor tartsuk be a fenti szabályokat, illetve forduljunk tanácsért dietetikus szakemberhez, aki segítségünkre lesz a fogyókúra során. Személyre szabottan meghatározza az egészséges fogyáshoz szükséges napi energiaszükségletünket, valamint egyéni alkatunknak, igényeinknek, céljainknak megfelelően tanácsot ad a változatos és megfelelő „koplalás-mentes” étrendhez. „Ne feledjük, tartós eredményt minden esetben kitartással és életmódváltással, megfelelő mennyiségű és minőségű táplálkozással, folyadékfogyasztással, valamint rendszeres testmozgással érhetünk el.  A vágyott alak elérésében és megtartásában, egyénre szabott testsúlycsökkentő életmódprogram nyújthat számunkra segítséget.” – javasolja Sárga Diána, az Életmód Orvosi Központ dietetikusa.

     

    Forrás: Életmód Orvosi Központ (www.eletmodorvosikozpont.hu)

     

    Visszalépés az előző oldalra...

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Dvorák Márton mozgásterapeuta
    Dvorák Márton
    Fülöp Lili dietetikus
    Fülöp Lili
    Rajcsik Enikő dietetikus
    Rajcsik Enikő
    Szarka Dorottya dietetikus
    Szarka Dorottya
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc Varga Dóra
    Varga Dóra
    dr. Vernes Réka életmód orvos
    dr. Vernes Réka
    dr. Babai László életmód orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus dr. Bérczy Judit
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus dr. Koppány Viktória
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista dr. Kósa Éva
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok