• Mozogj csoportban az egészségedért
  • Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Életvezetésitréning
  • hírek
    A fittség 5 fő komponense – tudja, melyiket kell fejlesztenie?

    A fittség 5 fő komponense – tudja, melyiket kell fejlesztenie?
    Dvorák Márton Dvorák Márton 2018.12.04

    Ma már közismert, hogy az egészség fenntartásához, sőt a gyógyuláshoz is szükséges a rendszeres mozgás. Nem mindegy azonban, hogyan, mennyit, milyen formában mozgunk. A kérdés tisztázásában segít Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája. 

    A fizikai fittség 5 fő komponense

    1. Kardiorespiratikus állóképesség

    Az az a képesség, amelynek birtokában a test nagy izmai közepes vagy magas intenzitással hosszabb ideig mozognak, ezáltal fejleszti az ún. kardiorespiratikus rendszert, és így csökkenti a szív-érrendszeri rizikófaktorokat. Állóképességi- vagy kardio edzéssel fejleszthető, ami a gyakorlatban felviszi a pulzust, gyorsítja a légvételt, de a gyógyulás és a fittség fejlesztéséhez elengedhetetlen a rendszeresség (hetente legkevesebb 150 perc, elosztva 3-4 alkalomra) és fokozatosság!
    Példa: gyors gyaloglás, futás, biciklizés, aerobik, vagy akár evezés, görkorcsolyázás

    2. Izomerő, a vázizomzat fittsége

    életmód orvoslás mozgás táplálkozásEz egy integrált funkció, amely magában foglalja az izomzat erejét és kitartását, amely egy adott munka elvégzésére vonatkozik. Ezt a képességet az izmok fejlesztésével emelhetjük magasabb szintre, akár saját súllyal történik az izomépítés, akár súlyok mozgatásával. Segítségével csökkenthető a csontritkulás mértéke, illetve az izomtömeg fejlesztése előnyös cukorbetegeknek is. Fontos, hogy egy adott rendszer szerint sor kerüljön a fő izomcsoportok edzésére, mint a lábak, a csípő, a hát, a has, a mellkasi, a vállak és a karok.
    Példa: súlyzózás, edzőgépeken történő edzés, saját testsúlyos és elasztikus szalagokkal végzett gyakorlatok.

    3. Hajlékonyság

    Az ízületek számára elérhető mozgástartomány elérésére vonatkozó képesség. Magyarul annyit jelent, mennyire vagyunk hajlékonyak, ami nem csak az edzések, de a mindennapi tevékenységek során is hasznos (például cipő felvétele). Ezt a komponenst bizonyos mozgásformákkal fejleszthetjük és elengedhetetlen az edzések végi szakszerű nyújtás is.
    Példa: jóga, Body Art, stretching.

    4. Egyensúly

    Ez a képesség teszi lehetővé, hogy ellenálljunk azoknak a külső és belső erőknek, amelyek az esésekhez vezetnek. Fontos, hogy mozdulatlan helyzetben és mozgás közben is gyakoroljuk az egyensúlyozást.
    Példa: egylábas gyakorlatok, csukott szemmel és szokatlan irányba végzett mozgássorok, mint a hátrafelé járás, vagy csak a zokni felvétele egy lábon.

    5. Gyorsasággyorsaság

    A mozgás sebességének képessége idővel természetesen csökken, de fenntartható és egy bizonyos életkorig, állapotig fokozható is.
    Példa: sprint, gyors indulások például labdajátékokban, csapatsportokban.

     

    Mindig az adott személyben kell gondolkozni

    - Szinte nincs olyan személy, akinél csak az egyik vagy a másik részképességet kellene fejleszteni, jellemzően olyan edzésformát kell összeállítani, amely egyszerre több képességet is fejleszt – hangsúlyozza Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája. – Fontos megtalálni az edzések összetevőinek arányát, egyén és betegség szerint – éppen ez az, ami a szakember feladata. Amikor valaki egy adott céllal érkezik hozzánk, tehát például inzulinérzékenységet csökkentő, vércukorszintet- vagy vérnyomást csökkentő csoportos órán szeretne részt venni, esetleg a testsúlycsökkentés a célja, fontos, hogy egyeztessük, melyek lehetnek a reális elvárások, milyen lehet számára az ideális edzés és mi az, amit érdemes kerülni. A megfelelően felépített életmód program – amelynek része a mozgásterápia -, nem csak a megelőzés, de a gyógyítás fontos eszköze is, amely akkor a leghatékonyabb, ha tudjuk, mit miért, hogyan és milyen rendszerességgel kell végezni.     

    Forrás: Életmód Orvosi Központ (www.eletmodorvosikozpont.hu)

    Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:

    Bejelentkezés  vizsgálatra:

    Életmód Orvosi Központ 

    +36 70 409 3120

    online bejelentkezés életmódorvosi központ

     

    Orvos válaszol

    Orvos válaszol - Vargáné Irén

    sportolás túlsúllyal és magas vérnyomással

    Üdvözlöm!
    Szeretnék elkezdeni sportolni hogy fogyni tudjak, de 52 éves vagyok, jó 15 kiló túlsúllyal, és magas vérnyomás és 2-es típusú cukorbetegségem is van. Milyen sportot tud ajánlani nekem?
    Köszönettel:
    Vargáné Irén
    Tisztelt Vargáné Irén!
    Mozgásterápia elkezdése előtt mindenképp egy teljes körű orvosi vizsgálat ajánlott elsőként: labor, kardiológiai kivizsgálás. Amennyiben orvosai mindent rendben találnak, gyógyszerei (ha szed) be vannak állítva, érdemes egy mozgásos állapotfelméréssel kezdeni a kezelést, illetve dietetikussal is konzultálni. Ezek után kezdhető meg a hatékony mozgásterápia akár személyes akár csoportos formában.
    Várom szeretettel óráimon.
    Üdvözlettel:
    Dvorák Márton - mozgásterapeuta

    Visszalépés az előző oldalra...

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Dvorák Márton mozgásterapeuta
    Dvorák Márton
    Fülöp Lili dietetikus
    Fülöp Lili
    Szabó Lucia dietetikus
    Szabó Lucia
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc Varga Dóra
    Varga Dóra
    dr. Vernes Réka életmód orvos
    dr. Vernes Réka
    dr. Babai László életmód orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus dr. Bérczy Judit
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus dr. Koppány Viktória
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista dr. Kósa Éva
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász dr. Tar Attila PhD
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok