• Mozogj csoportban az egészségedért
  • Testsúlycsökkentő életmód program
  • Gyógyulj életmóddal
  • Orvosi háttér
  • Táplálkozási tanácsadás
  • Távkövetés szakemberrel
  • hírek
    12 alapvető kérdés – tesztelje az életmódját!

    12 alapvető kérdés – tesztelje az életmódját!
    dr. Vernes Réka dr. Vernes Réka 2018.10.04

    Ma már nem kétséges, hogy az életmódunk milyen óriási hatással van az egészségünkre, betegségeket okozhat és gyógyíthat is. Dr. Vernes Réka, az Életmód Orvosi Központ életmód orvosa szerint éppen ezért is van kitüntetett szerepe az életmód orvoslásban a gondos felmérésnek, ami túlmutat a hagyományos orvosi felmérésen. Íme, a legfontosabb kérdések, amelyeket végig kell gondolnunk az életmódunkkal kapcsolatban. 

    Kétely nincs – összefüggés van!

    Az életmód orvoslás a bizonyítékokon alapuló orvostudomány egyik legfiatalabb ága, eredményei azonban olyan meggyőzőek, hogy immár számos elismert szakmai szervezet kijelentette: az életmód tényezőknek - mint a dohányzás elhagyása, a mozgás, a táplálkozás, a stresszkezelés - gyógyszerekkel összemérhető gyógyító hatása van számos, életmóddal összefüggő betegségben.

    Íme, a 12 legfontosabb kérdés az életmódunkról

    Ha valaki az egészsége megőrzése érdekében vagy akár a gyógyulás elősegítése miatt rászánja magát az életmódváltásra, érdemes néhány kérdést végiggondolnia jelenlegi életmódjával kapcsolatban.

    1. Követ-e valamilyen speciális étrendet, és ha igen, milyen megfontolásból teszi ezt?
    Tudni érdemes, hogy a táplálkozástudomány szerint nincs egyetlen, mindenki számára ideális étrend (bár a magasvérnyomás betegség kezelésére ajánlott DASH-diéta és a mediterrán étrend alapvetően jól használható), azt mindig az egyéni egészségi állapot, ízlés és célok szerint érdemes összeállítani.

    2. Aktuálisan cél-e a súlycsökkentés?
    Ez a kérdés azért fontos, mert az elhízás önmagában számos betegség rizikófaktora, viszont a szélsőséges fogyókúra helyett jóval tartósabb eredmény érhető el valódi életmódváltással.

    3. Milyen gyakran főz otthon, illetve rendel ételt, eszik gyorsétteremben vagy vásárol félkész ételeket?
    Törekedni kell az otthoni főzésre, de legalábbis a teljes értékű ételek rendelésére, hiszen minél kevésbé feldolgozott és jobb minőségű egy élelmiszer, annál nagyobb a tápértéke, a vitamin- és ásványi anyag tartalma. Érdemes visszaszorítani a fast food fogyasztást.

    4. Mivel oltja a szomját?
    A cukros üdítők, gyümölcslevek helyett ajánlatos vizet vagy édesítetlen italokat választani.

    5. Hány órát ül naponta (beleértve az ülőmunkát és a pihenést is)?
    A fizikai inaktivitás a negyedik vezető halálok világszerte. 21-25 %-kal hozzájárul a mell- és a vastagbélrák kialakulásához, 27 %-kal emeli a cukorbetegség és 30 %-kal az iszkémiás szívbetegség rizikóját.

    életmód orvoslás fogyás mozgás6. Hány percet tölt hetente közepes vagy nagy intenzitású mozgással?
    Az egészség szempontjából heti legalább 150 perc, közepesen intenzív testmozgás szükséges, legalább 3 alkalomra beosztva. Közepes intenzitásúnak tekinthető az a mozgás, amely már megizzaszt, gyorsabb légvételre késztet, de még tudunk mellette rövid mondatokat mondani. De még akár az ennél kisebb mértékű mozgásnak is van egészségvédő szerepe.

    7. Milyen gyakran végez izomerősítő edzést? 
    Bizonyos betegségek, például a csontritkulás ellen a heti legalább két alkalommal végzett izomfejlesztő edzés a leghatásosabb. 

    8. Dohányzik vagy dohányzott valaha?
    A dohányzás a vezető halálok, amely a szívérrendszeri betegségektől a daganatokig számos betegség komoly rizikófaktora.

    9. Mennyi alkoholt fogyaszt egy átlagos napon?
    A rendszeres alkoholfogyasztás súlyos egészségi és szociális következményekkel jár. Ma úgy tűnik, hogy nincs legkisebb ajánlott adag, a maximális elfogadható mennyiség két egység / nap férfiaknak, egy egység / nap nőknek.

    10. Az elmúlt hónapban milyen gyakran érezte kezelhetetlennek a stresszt?
    A krónikus stressz bizonyítottan csökkenti az életminőséget és növeli számos betegség, például a szív-érrendszeri kórok kockázatát. 

    11. Milyen támogató kapcsolatok vannak jelen az életében?
    A kielégítő családi-, baráti kapcsolatok és a közösségekhez való tartozás kimondottan egészségvédő hatású, ezek hiánya viszont fokozza a depresszió, a szellemi hanyatlás rizikóját.

    12. Hány órát alszik átlagosan éjjelente?
    Egy felnőttnek 7-9 óra jó minőségű alvásra van szüksége, az ennél kisebb mennyiség egészségi kockázatokkal jár.

    - Az életmód feltérképezése egyre nagyobb teret nyer a standard orvosi kivizsgálásoknál is, bár erre nyilván csak a teljesség igénye nélkül kerülhet sor egy szakvizsgálaton. Éppen ezért van nagy szerepe a kifejezetten életmód orvosi felmérésnek, hiszen az eredményekre és az egészségi állapot pontos ismeretére alapozva már olyan, teljes körű életmódterv építhető fel, amely jobb életminőséget és gyógyulást is eredményezhet – ismerteti dr. Vernes Réka, az Életmód Orvosi Központ életmód orvosa.

     

    Forrás: Életmód Orvosi Központ (www.eletmodorvosikozpont.hu)

     

    Visszalépés az előző oldalra...

    Prima Medica egészségközpontok

    munkatársaink

    Dvorák Márton mozgásterapeuta
    Dvorák Márton
    Fülöp Lili dietetikus
    Fülöp Lili
    Rajcsik Enikő dietetikus
    Rajcsik Enikő
    Szarka Dorottya dietetikus
    Szarka Dorottya
    Varga Dóra dietetikus, szakmai vezető, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc Varga Dóra
    Varga Dóra
    dr. Vernes Réka életmód orvos
    dr. Vernes Réka
    dr. Babai László életmód orvos, alapító, kiemelt szakmai vezető
    dr. Babai László
    dr. Békési Gábor PhD egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Békési Gábor PhD
    Bérces Ágnes mentálhigiénikus
    Bérces Ágnes
    dr. Bérczy Judit belgyógyász, endokrinológus dr. Bérczy Judit
    dr. Bérczy Judit
    dr. Kapocsi Judit PhD belgyógyász, klinikai farmakológus
    dr. Kapocsi Judit PhD
    dr. Koppány Viktória belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus dr. Koppány Viktória
    dr. Koppány Viktória
    dr. Kósa Éva belgyógyász, angiológus, érszűkület specialista dr. Kósa Éva
    dr. Kósa Éva
    dr. Lőrincz Ildikó szülész-nőgyógyász, endokrinológus
    dr. Lőrincz Ildikó
    dr. Matusovits Andrea sportorvos, aneszteziológus és intenzív terapeuta
    dr. Matusovits Andrea
    dr. Molnár Ákos mentálhigiénikus, coach
    dr. Molnár Ákos
    dr. Molnár Jeannette diabetológus, belgyógyász, endokrinológus
    dr. Molnár Jeannette
    Novinics Edit mentálhigiénikus
    Novinics Edit
    dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó
    dr. Révay Edit
    dr. Tar Attila PhD endokrinológus és gyermekgyógyász
    dr. Tar Attila PhD

    Facebook csoportjaink

    Prima Medica EgészségCsoport

    Prima Medica egészségközpontok